loading...

تابناک تک بلاگ

در طب سنتی همه درمان‌ها با استفاده از مواد و داروهای طبیعی صورت می‌گیرند، حکیمان همواره با شناخت دقیق خواص گیاهان مختلف توانسته‌اند امراض نوع بشر را شفا بخشند. در میان تمام میوه‌ها، خرما از نظر خواص درمانی و دارویی جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد.

بسیاری از افراد در هنگام خرید خرما بیشتر به خواص درمانی آن توجه می‌کنند تا طعم و مزه. این میوه هسته‌دار، با پوست نازک و طعم شیرینی که دارد در میان طبیبان سنتی به طلای سیاه معروف است. خرما سرشار از فیبر بوده و در کنار ارزش غذایی بالا، خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. همچنین یک قند طبیعی است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای شکر باشد.

طبیعی است که انواع خرما با توجه به ویژگی‌های هرکدام، خواص متفاوتی با یکدیگر دارند. در این مقاله قصد داریم در خصوص بهترین نوع خرما در طب سنتی با شما صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

مراحل رشد خرما در طب سنتی

حکیمان طب سنتی رشد خرما را به هفت مرحله گوناگون تقسیم‌بندی می‌کنند. این میوه در مرحله نخست یا شکوفه زدن طلع نام دارد و در مرحله بعدی به شکل غوره ترش مزه‌ای درمی‌آید که بلح نامیده می‌شود. در مرحله پس از آن، خرما به حالت خلال درآمده و غوره سبز آن به رنگ زرد تغییر می‌یابد.

در مرحله چهارم از رشد،‌ غوره زرد شده خرما طعم شیرینی پیدا می‌کند و در گام بعدی به خارک تبدیل می‌شود. بعد از آن به حالت رطب رسیده و آماده برداشت می‌گردد. حکیمان یک مرحله هفتم نیز برای رشد خرما قائل هستند که به آن تمر گفته می‌شود. تمر در واقع همان خرمای خشک است.

طبع خرما چگونه است؟

طبع خرما

خرمای تمر (خرمای خشک) و رطب (خرمای تر) دارای طبع‌های گرم بوده و مناسب افراد صفراوی و سودایی هستند اما خرمای خارک دارای طبعی سرد است.

بیشتر حکیمان اعتقاد دارند که بهترین نوع خرما در طب سنتی،‌ تمر یا خرمای خشک است. البته خواص و فواید درمانی خرمای رطب نیز کمتر از نوع خشک نیست. طبیبان به صورت کلی ادعا می‌کنند که هرچه خرما رسیده‌تر و شیرین‌تر باشد،‌ از طبع گرم‌تری برخوردار بوده و خواص بیشتری دارد.

همچنین توصیه شده که افراد دارای اضافه‌وزن زیاد و مزاج گرم از خوردن خرما خودداری کنند؛ زیرا باعث تغییر در تناسب اخلاط بدن می‌شود. بهترین انواع خرما در طب سنتی عبارتند از:

  • خرمای مجول :‌ کمک به هضم غذا، پیشگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از آلزایمر و بهبود عملکرد قلب
  • خرمای بم : افزایش سطح انرژی، درمان اسهال و کاهش التهاب
  • خرمای خارک : گرچه مصرف این نوع خرما زیاد توصیه نمی‌شود اما خارک به واسطه قند کمتر، برای افراد مبتلا به دیابت مناسب‌تر است. این نوع خرما همچنین روی بهبود عملکرد دستگاه گوارش، بهبود کم‌خونی و کاهش وزن اثرگذار است.
  • خرمای خشک : بهترین نوع خرما در طب سنتی است. کالری و انرژی‌زایی بالایی داشته و برای کاهش وزن نیز مناسب است. خرمای خشک همچنین سرشار از انواع ویتامین‌ها،‌ روی، ‌آهن و منگنز بوده و مملو از پروتئین و کربوهیدرات است.

فواید خرما در طب سنتی

از منظر طب سنتی خرما خواص دارویی و درمانی زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزش غذایی بالا و جایگزین سالم مواد غذایی چاق کننده در رژیم‌های لاغری.
  • کاهش خستگی، بهبود شنوایی، بینایی و افزایش توان هاضمه بدن.
  • تقویت قوای جنسی.
  • رفع سرد مزاجی (به ویژه در ترکیب با شیر و دارچین).
  • از بین بردن بلغم معده.
  • تقویت کلیه‌ها.
  • درمان بیماری‌های سرد بلغمی.
  • کمک به دفع سنگ کلیه (در صورت مصرف کنار شنبلیله دم کرده).
  • تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از سرماخوردگی‌های مکرر.
  • رفع رطوبت رائد ناشی از عفونت و تب.

چه افرادی نباید در مصرف خرما زیاده‌روی کنند؟

افراد زیر بهتر است با احتیاط خرما مصرف کنند:

  • افراد گرم مزاج و کسانی که به خوردن خرما عادت ندارند: این گروه ممکن است در اثر مصرف بیش از حد این میوه دچار عوارض ناشی از صفرای شدید، مثل سردرد، چشم درد، ‌جوش‌های پوستی،‌ آفت دهان، ‌گلو درد و سوزش گلو شوند.
  • افراد چاقی که مزاج گرم و تر دارند : این گروه استعداد غلبه خون و حرارت خون دارند و مصرف بیش از اندازه خرما در آن‌ها این ویژگی را تشدید می‌کند. در نتیجه ممکن است دچار غلظت خون شده و تناسب اخلاط بدن آنان بر هم بخورد.

چند نکته مهم در هنگام مصرف خرما

مصرف خرما

در هنگام خوردن خرما به نکته‌های زیر توجه داشته باشید:

  • مصرف بیش از اندازه خرما برای سلامت دندان‌ها مضر است.
  • افرادی که دارای مزاج گرم هستند بهتر است قبل از خوردن خرما حتما چند بار آب جوشیده نیمه گرم را مزه‌مزه کرده یا غرغره نمایند تا از بروز عوارض ناشی از مصرف این میوه جلوگیری کنند.
  • چنانچه در مناطقی زندگی می‌کنید که خرما به صورت طبیعی در آنجا نمی‌روید،‌ بهتر است از مصرف زیاد این میوه خودداری کنید.
  • گرچه خرمای خشک فواید بیشتری از خرمای تر دارد اما درصورت مصرف بیش از حد می‌تواند مضرات بیشتری هم داشته باشد.

مصلح خرما چیست؟

یکی از مواردی که حتما باید در موضوع بهترین نوع خرما در طب سنتی بدانید،‌ مصلح آن است. زمانی که در مصرف خرما زیاده‌روی کرده‌اید و مزاج شما به هم ریخته باشد، می‌توانید با استفاده از مواد خوراکی زیر اثرات آن را تعدیل کنید:

  • کاهو
  • گلاب
  • بادام درختی
  • سرکه
  • آب انار
  • سنکنجبین

و در آخر...

خرما یک میوه لذیذ و شیرین است که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. این میوه بهشتی سرشار از خواص دارویی و فواید درمانی است که طب سنتی همواره روی آن‌ها تأکید داشته است. اگر می‌خواهید بدن و زندگی سالم‌تری داشته باشید، حتما خرما را در سبد غذایی خود بگنجانید.

محمد بازدید : 10 چهارشنبه 8 فروردين 1403 زمان : 15:32

هر روز در تمام طول زندگی چه زمان کودکی و چه زمانی که وارد راه میانسالی یا پیری شده ایم، دو بار با یار وفادار دندان هایمان مسواکی که تمام عمر همراهمان است، ملاقات می کنیم. این برس کوچکی که هر روز برای درخشان کردن دندانهایمان در میانشان میلغزد و باکتری ها را از لابه لای شیار های دندان پاک می کند، باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ بر اساس چه معیاری باید ویژگی های مسواک خوب را بسنجیم تا بتوانیم یار وفادار دندانهایمان را به بهترین شکل انتخاب کنیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات بی درنگ به سراغ ادامه مقاله می رویم.

انتخاب مسواک

انتخاب مسواک خوب

پس از گذشت 4 ماه استفاده از مسواکمان زمانی که ناچاریم آن را تعویض و جایگزین کنیم باید بار دیگر به دنبال مسواک مناسب بگردیم، در این میان با یک از چالش های اصلی خرید مسواک رو به رو می شویم یعنی انتخاب مسواک از میان هزاران برند متفاوتی که مسواک هایی با کیفیت های گوناگون را به بازار عرضه می کنند اما در بازار ایران یکی از چالش برانگیز ترین کارها انتخاب بهترین برند مسواک ایرانی می باشد. برای انتخاب بهترین برند مسواک لازم است ابتدا با ویژگی های مسواک مناسب آشنا شوید.

ویژگی های مسواک مناسب

ویژگی های مسواک مناسب

هر کدام از مسواک ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند اما ما در اینجا قصد داریم ویژگی های مطلوبی را بررسی کنیم که کارایی این مسواک ها را افزایش می دهند، به این صورت که علاوه بر پاک کردن جرم های میان دندان ها بتوانند سلامتی دندان ها را نیز تضمین کنند. از این رو می توان گفت اندازه مسواک، نوع الیاف آن و حتی تفاوت در شکل سری آن نیز می تواند حائز اهمیت باشد.

اندازه و شکل سری مسواک

حتما بار ها برایتان پیش آمده که هنگام مسواک زدن، دندان های عقبی را با سختی مسواک بزنید این مشکل می تواند در اثر انتخاب سری نامناسب برای مسواک بوجود آید؛ چرا که مسواک هایی با سری های نسبتا بزرگ به سختی می توانند دندان های انتهایی را شستشو دهند. از این رو ممکن است در اثر نرسیدن الیاف مسواک به این دندان ها دچار پوسیدگی و آسیب شوند. پس در اینجا در می یابیم اندازه مسواک تا چه اندازه در سلامتی دندان های ما می تواند موثر باشد.

اما در مورد سری مسواک توجه به شکل آن نیز خالی از لطف نمی باشد؛ چرا که سری مسواک ها در شکل های مربعی، بیضی و دایره ای وجود دارند که بسته به سلیقه خود می توانید، هر یک از آن ها را انتخاب کنید اما در این میان مسواک هایی با سری بیضی شکل راحت تر می توانند به نقاط مختلف دندان ها دسترسی داشته باشند و برای بسیاری از افراد این سری ها مطلوب ترند.

بافت الیاف مسواک

در ساختار الیاف مسواک ها نیز همانند سری مسواک تفاوتی های بسیار زیادی وجود دارد اما انتخاب الیاف مناسب مسواک از این جهت اهمیت دارد که اگر مسواک مناسبی انتخاب نکنیم نه تنها مسواک زدن نمی تواند به سلامتی دندانهایمان کمک کند، بلکه می تواند به آن ها آسیب هم برساند اما انتخاب الیاف مناسب در جلوگیری از این آسیب چه نقشی دارد؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال ابتدا باید انواع الیاف را بررسی کنیم، الیاف مسواک در سه دسته نرم، متوسط و سخت قرار می گیرند و به عنوان مثال اگر شما دندان های حساسی داشته باشید و از مسواک با الیاف سخت استفاده کنید، حساسیت دندانهایتان تشدید می شود و این بی توجهی در انتخاب الیاف مناسب می تواند آسیب های شدیدی را برای دندان ها به همراه داشته باشد؛ چرا که الیاف سخت مسواک با لغزش بر سطح دندان ها باعث آسیب به مینای دندان که همان لایه محافظ دندان است، می شوند از این رو انتخاب مسواک با الیاف سخت برای دندان های حساس می تواند باعث تشدید بیماری دندان ها بشود.

الیاف نرم و متوسط مسواک به نسبت الیاف سخت طرفداران بیشتری دارند؛ زیرا الیاف نرم و متوسط به مینای دندان آسیب نمی زنند. علاوه بر این الیاف نرم و متوسط به راحتی در میان شیار های دندان نفوذ می کنند و با زدودن باکتری ها و لکه های چسبیده بر روی سطح دندان تمیزی و زیبایی را به دندان ها باز می گردانند.

موهای گرد مسواک

شاید تا به حال به این نکته دقت نکرده باشید اما وجود انتهای گرد در موهای مسواک، به طرز قابل توجهی آسیب به دندان ها را کاهش می دهد. زمانی که شما برس مسواک را بر روی دندان های خود حرکت می دهید اگر انتهای آن گرد نباشد می تواند بر روی سطح دندان یا لثه ها خراش هایی را ایجاد کند و اگر این خراش ها بر روی لثه باشند، موجب خونریزی آن و درد یا التهاب لثه ها می شوند.

پس زمانی که به خرید مسواک می روید حتما شکل انتهای موهای مسواک را بررسی کنید تا از آسیب های احتمالی ناشی از زخیم بودن موهای مسواک پیشگیری کنید.

دسته انعطاف پذیر

مسواک هایی با دسته انعطاف پذیر می توانند، فشار دست ها را بر روی مسواک کنترل کنند تا به همین ترتیب از فشار بیش از حد الیاف مسواک به دندان ها نیز جلوگیری شود. علاوه بر این که دسته انعطاف پذیر قادر است فشار وارد شده از دست به دندان را کنترل کند. این دسته ها از خسته شدن دست در هنگام مسواک زدن نیز جلوگیری می کنند.

نکات مهم قبل از خرید مسواک

حتما قبل از خرید مسواک به ساختار الیاف آن دقت کنید و ترجیحا مسواک های با الیاف نرم را انتخاب کنید.

  • مسواکی را انتخاب کنید که اندازه معمولی داشته باشد تا در هنگام مسواک زدن بتوانید کنترل و تسلط بیشتری داشته باشید.
  • حتما به انعطاف پذیر و ارگونومیک بودن مسواک توجه کنید.
  • از برند معتبر مسواک را خریداری کنید تا مطمئن شوید مسواکتان از متریال خوبی ساخته شده است.
  • به داشتن درپوش در بسته بندی مسواک توجه کنید؛ چرا که در پوش ها از نشستن باکتری و میکروب ها بر روی الیاف مسواک جلوگیری می کنند.

نحوه صحیح مسواک زدن

اموزش نحوه مسواک زدن

لازم است که علاوه بر توجه به انتخاب یک مسواک خوب، نگاهی هم به نحوه صحیح مسواک زدن داشته باشیم؛ چرا که بسیاری از ما با بی توجهی به نحوه صحیح مسواک زدن به دندان های خود آسیب جدی می رسانیم. از این رو مسواک زدن را طبق این مراحل به بهترین شکل آغاز می کنیم:

  1. پیش از مسواک زدن ابتدا مسواک را با آب می شوییم.
  2. سپس آن را در زاویه 45 درجه در مرز لثه و دندان قرار می دهیم. از لثه تا لبه های دندان مسواک را به حرکت چرخشی می کشیم.
  3. به همین ترتیب دندان ها را از راست به چپ و چپ به راست شستشو دهید اما سعی کنید فقط با حرکت چرخشی این کار انجام شود.
  4. پس از آن که سطح بیرونی دندان ها را به طور کامل شستشو دادید، نوبت به سطح درونی آن می رسد. سطح درونی دندان ها را نیز می توانید با حرکات دایره وار بشویید.
  5. پس از شستشوی کامل دندان ها از شستن زبان قافل نشوید تا باکتری های چسبیده بر روی سطح دندان ها را از بین ببرید.

جمع بندی نهایی

داشتن دندان هایی زیبا و درخشان خواسته ای است که برای رسیدن به آن باید به نکات کوچکی، حتی در انتخاب مسواک و نحوه صحیح مسواک زدن توجه کنیم. علاوه بر این همه مسواک ها ویژگی های منحصر به فردی دارند که برای یافتن ویژگی های مسواک خوب لازم است اطلاعات دقیقی در مورد ساختار مسواک داشته باشیم. ما در این مقاله سعی کردیم ساختار مسواک را از جوانب مختلف آن بررسی کنیم و اطلاعاتی کافی در مورد نحوه صحیح استفاده از مسواک به شما عزیزان بدهیم.

برچسب ها مسواک ,
محمد بازدید : 50 دوشنبه 10 مهر 1402 زمان : 12:50

وقتی برخی از افراد تصمیم به کاهش وزن می‌گیرند، اولین کاری که انجام می‌دهند این است که عضویت باشگاه ورزشی بگیرند؛ درحالی‌که لازم نیست برای متحول کردن بدن خود به باشگاه بروید. در واقع، ممکن است با فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید، مانند شنا، می‌توانید حتی نتایج بهتری داشته باشید.

به گفته فرانکلین آنتویان، مربی شخصی و بنیانگذار وب سایت آموزش شخصی آنلاین، iBodyFit.com، شنا نه تنها یک راه عالی برای خنک شدن در یک روز گرم است، بلکه یکی از بهترین راه ها برای کاهش وزن است.

او می‌گوید: شما می‌توانید همان مقدار وزنی را که با دویدن کم کنید در شنا کم کنید، اما می‌توانید این کار را نرم‌تر انجام دهید که برای افرادی که آسیب‌دیدگی یا مفاصل دردناک دارند، عالی است.

شناکردن چگونه باعث لاغری می‌شود؟

شنا و لاغری

خب، مقاومت آب بالاست، شما برای حرکت در این مقاومت بالا نیاز به تلاش بیشتر از حد عادی دارید، کالری می‌سوزانید و لاغر می‌شوید! اما این پروسه آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد ساده اتفاق نمی‌افتد.

ازآنجایی‌که شنا به‌عنوان یک تمرین کل بدن طبقه‌بندی می‌شود، به بالاتنه و پایین‌تنه شما اجازه می‌دهد تا به طور کامل درگیر باشند و از تمرینات شنا بهره‌مند شوند، ضربان قلب شما را بالا می‌برد و کالری می‌سوزانید.

علاوه بر این فواید که شنا را برای برخی افراد گزینه مناسب‌تری می‌سازد، شنا سرعت متابولیسم شما را نیز افزایش می‌دهد. متابولیسم بالاتر به این معنی است که حتی در طول دوره‌های استراحت و فعالیت، سطح انرژی بیشتری خواهید داشت و کالری بیشتری می‌سوزانید.

چگونه باهدف کاهش وزن شنا کنیم:

خوشبختانه، انواع ایروبیک در آب و تمرینات کم‌فشار وجود دارد که می‌توان در استخر انجام داد؛ با تعداد زیادی تمرینات مختلف کمتر احتمال دارد که خسته شوید.

قبل از اینکه به برخی از تکنیک‌های ورزشی رایج بپردازیم، اجازه دهید نکات مهمی را که در طول برنامه تمرینی خود باید در نظر داشته باشید مرور می‌کنیم:

  • ابتدا با پزشک خود مشورت کنید
  • با گرم‌کردن شروع کنید
  • آهسته شروع کنید
  • از لوازم استخر مانند فین شنا و شناور استفاده کنید

چهار نوع شنای محبوب که برای کاهش وزن مفید هستند:

  • کرال‌سینه:

تمرینی است قلبی عروقی آهسته سوز که در طول یک تمرین ۳۰ دقیقه‌ای میانگین ۲۵۰ کالری می‌سوزاند؛ کرال‌سینه به تقویت قلب و ریه‌ها و تقویت عضلات ران، سه سر، قسمت فوقانی پشت، ساق پا و همسترینگ کمک می‌کند.

  • کرال‌پشت:

تمرینات آرام‌سوز برای بهبود وضعیت بدن است که شما به‌صورت میانگین ۲۵۰ کالری در طول یک تمرین ۳۰ دقیقه‌ای می‌سوزانید؛ این تکنیک ستون فقرات را کشیده و درعین‌حال شکم، شانه‌ها، بازوها، پاها و باسن را تقویت می‌کند و همچنین انعطاف‌پذیری باسن شما را تقویت می‌کند.

سبک شنا آزاد

  • سبک آزاد:

یک تمرین سریع‌تر با پتانسیل سوزاندن کالری بالا ست که میانگین ۳۰۰ کالری در طول ۳۰ دقیقه تمرین می‌سوزد و به تقویت شانه‌ها، باسن و شکم شما کمک می‌کند و بیشترین تأثیر را بین دیگر سبک‌ها در تقویت عضلات پشت دارد.

  • پروانه:

یادگیری و تسلط بر شنای پروانه دشوار است و به همین دلیل برای مبتدیان توصیه نمی‌شود؛ اما بیشترین کالری‌سوزی را در بین دیگر سبک‌ها دارد؛ میانگین ۴۵۰ کالری در طول ۳۰ دقیقه تمرین سوزانده می‌شود. این تکنیک در ساخت و تقویت عضلات، افزایش قدرت بالاتنه و افزایش انعطاف‌پذیری مؤثر است.

انواع دیگر تمرینات مبتنی بر آب در دسته‌های کم شدت، متوسط و شدید قرار می‌گیرند. برای بهترین تعادل و بهترین نتایج، توصیه می‌شود از ترکیبی از شدت‌ها استفاده شود.

اصول اولیه این سه نوع تمرین به شرح زیر است:

با شدت کم به افزایش ضربان قلب و حرکت بدنی کمک می‌کنید که برای کاهش وزن عالی است؛ در همین مرحله است که پیشنهاد می‌کنیم از تجهیزات کمکی شنا مانند تخته یا فین شنا استفاده کنید تا با فشار کمتری در نواحی دست‌وپا مواجه شوید. اگر سطح تلاش را بین یک تا ده در نظر بگیریم، شما در فواصل زمانی و سطح تلاش 4 یا 5 کار خواهید کرد.

تمرینات با شدت متوسط محبوب‌ترین تمرینات در بین شناگران است. این تمرینات عمدتاً هوازی هستند و شما را ملزم می‌کند که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد حداکثر تلاش خود یا سطح ۷ تا ۸ یا مقیاس ۱ تا ۱۰ کار کنید.

تمرینات برای افراد ضعیف نیست و نباید توسط افراد مبتدی انجام شود. شنای همه‌جانبه با دوره‌های استراحت یا شنای ریکاوری جایگزین می‌شود.

تمرینات با شدت بالا یعنی در مدت‌زمان کمتری متراژ بیشتری شنا خواهید کرد که به تلاش ۹ یا ۱۰ نیاز دارد؛ مهم نیست چه تمرینی را انتخاب می‌کنید، تا زمانی که رژیم غذایی سالمی داشته باشید، می‌توانید هنگام شنا وزن کم کنید.

به یاد داشته باشید زمانی که همه مراحل آسان‌تر شدند آنها را با هم ترکیب کنید که احتمالاً در طول ۸ هفته روی غلتک بیفتید.

حرف آخر...

لاغری با شنا کردن

اگر برای شما هم سؤال شده که آیا شناکردن لاغر می‌کند یا خیر این مقاله پاسخ سؤال شماست. شناکردن لاغر می‌کند اما مانند هر پروسه لاغری دیگری باید آن را در برنامه‌های ورزشی هفتگی خود بگنجانید و طبق مطالبی که گفته شده با برنامه‌ریزی و یک سری روش‌ها آن را عملی کنید.

همان‌طور که گفتیم شناکردن به همراه برنامه‌ریزی می‌تواند سوخت‌وساز بدن را تسریع کند.

استفاده از تجهیزات شنا نیز در مراحل اولیه تمرینات بدن را آماده استیج بعدی می‌کند. پس خود را آماده تناسب‌اندام چندهفته‌ای کنید که تابستان کوتاه است!

منبع

برچسب ها شنا , لاغری ,
محمد بازدید : 14 جمعه 2 تير 1402 زمان : 14:55

شاهنامه فردوسی، به عنوان یکی از آثار ارزشمند و فاخر ادبیات فارسی در ایران و جهان شناخته می شود. این کتاب نفیس و معروف، بخش‌های متفاوتی دارد و با وجود طرفداران فراوان بین ایرانیان، محبوبیت بسیاری میان مردم جهان نیز پیدا کرد.

این محبوبیت، به قدری زیاد بود که در ادبیات جهان و کشورهای مختلف نیز تاثیر گذاشت و مردم زیادی حتی در غرب، طرفدار فردوسی و شاهنامه‌اش شدند. چون این کتاب به غیر از شاهکاری ادبی بودن، به عنوان یکی از کتاب‌های تاثیرگذار در زندگی افراد شناخته می‌شود و به احیای شخصیت انسانی نیز کمک می‌کند. اما برای درک بهتر موضوع در ادامه بیشتر با تاثیرات این کتاب ارزشمند آشنا می شویم.

تاریخچه ترجمه شاهنامه به زبان های دیگر

جالب است بدانید که ترجمه این اثر از فردوسی در ابتدا به طور کامل انجام نشد. چون برای اولین‌بار در قرن هجدهم میلادی، فقط بخش‌هایی از آن توسط ویلیام جونز، ادیب و زبان‌شناس نامدار انگلیسی به زبان لاتین ترجمه شد و به عنوان نخستین نسخه‌های ترجمه شاهنامه به زبان اروپایی به شمار آمد.

اما پس از آن، وضعیت ترجمه از دهه 1969 میلادی به بعد بهتر شد. چون ترجمه منثور و خلاصه‌شده آن، توسط روبن لوی انجام شد. پس از آن نیز قسمت‌های مختلف شعرهای شاهنامه توسط افرادی مثل جروم کلینتون و دیک دیوس در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. در پایان نیز ترجمه کامل شاهنامه، توسط پروزیمتری دومی به میان آمد و امکان شاهنامه‌خوانی برای علاقه‌مندان غیرایرانی با زبان دیگر فراهم شد.

امروزه می‌توان قسمت‌های برگزیده شاهنامه، مانند شعرهای مربوط به سهراب، سیاوس، رستم و اسفندیار یا نسخه کامل آن را به راحتی در سراسر جهان دریافت کرد و از این شاهکار ادبی فارسی نهایت لذت و استفاده را برد. البته فراموش نکنید که شاهنامه به زبان‌های دیگر مانند زبان فرانسوی نیز ترجمه شده است.

ترجمه شاهنامه، نه تنها بر ادبیات جهان، بلکه در زندگی انسان‌ها نیز تاثیر زیادی گذاشت. به طوری که باعث ایجاد شخصیت کامل انسانی و پهلوانی در خوانندگان و طرفدارانش ‌شد. به طور کلی ترجمه شاهنامه فردوسی، باعث ایجاد تغییراتی مهم در ادبیات و آثار حماسی غرب می‌شود و این امر به ایجاد روحیه، قدرت و ملیت در مکتب‌های ضعیف‌شده و افراد مظلوم و درستکار جامعه کمک می‌کند.

در واقع ترجمه شاهنامه در هر کشور، باعث ایجاد تکامل اجتماعی، در آن جوامع می‌شود. مثلا در فرانسه ترجمه شاهنامه باعث بهره‌برداری نویسندگان، شاعران و نمایش‌نامه‌نویسان از آن نیز می‌شود و آن‌ها می‌توانند در آثار خود از این کتاب استفاده کنند. این بهره‌برداری در نهایت باعث آگاهی و ایجاد شخصیتی قدرتمند و واقعی برای افراد مظلوم و زیر نفوذ جوامع استبدادی نیز می‌شود.

آثار شاهنامه بر ادبیات جهان

شاهنامه فردوسی

امروزه کتابی از حمید دباشی به زبان انگیسی، با نام شاهنامه به مثابه ادبیات جهانی چاپ شده است. این کتاب، به خوبی بیانگر آثار شاهنامه بر ادبیات جهان نیز است. اما برای آگاهی بیشتر می‌توان موارد زیر را نیز درباره تاثیرات شاهنامه بر ادبیات جهان ذکر کرد:

  • ایجاد آثاری نظیر بینوایان، گوزپشت نتردام و افسانه قرون

می‌توان گفت داستان‌های ویکتور هوگو در کتاب‌هایش، بر علیه نظام سرمایه‌داری و استبدادی نوشته‌شده است. جالب است بدانید که فرهنگ شاهنامه و ایجاد چنین کتاب‌هایی نیز توانست شخصیت‌هایی بزرگ را از میان طبقات پایین و متوسط جوامع غربی تریبت کند.

ویکتورهوگو، همچنین توانست کتاب افسانه قرون را به عنوان یکی از شاهکارهای منظوم ادبی فرانسوی، در قرن 19 میلادی به چاپ برساند. این کتاب، با الهام از شاهنامه فردوسی سروده شده و از نظر محتوا، درون‌مایه و موضوع شباهت‌های زیادی به شاهنامه دارد. او زندگی فردوسی را عرصه نبردی دائمی بین خیر و شر و نور و ظلمت می‌داند.

  • ایجاد منظومه رستم و سهراب توسط شاعری انگلیسی

مارتیو آرنولد، توانست مهم‌ترین بخش شاهنامه به نام رستم و سهراب را ترجمه کند و بعد از آن، مقاله مهم و جالبی را با موضوع و نام تعزیه ایرانی ارائه دهد. این اثر، بیشتر به اقتباسی آزاد از شاهنامه نزدیک است و با وجود مطابقت با اصل داستان در شاهنامه، می‌توان تفاوت‌های زیادی را در جزئیات رویدادها در آن، مشاهده کرد.

  • نمایشنامه پلئاس و ملیزاند

این نمایش‌نامه، یکی از آثاری است که تاثیرات زیادی از شاهنامه فردوسی گرفت و به شاهکار شعر و الهام و رستاخیزی در تاریخ ادبیات فرانسه معروف شد.

این نمایش‌نامه، توسط موریس مترلینگ نویسنده نام‌دار بلژیکی نوشته شد. او به عنوان یکی از پیشوایان بزرگ نمایش‌نامه‌های نمادگرا (سمبولیسم) شناخته می‌شود. در نمایشنامه پلئاس ملیزاند، بیشتر به زنان شاهنامه و داستان‌های مربوط به آن‌ها در این کتاب پرداخته می‌شود و می‌توان آن را ترکیبی از داستان‌های زال و رودابه و داستان‌های مادر سیاوش دانست.

  • حماسه شهریار ایرانی

آبل بونار، یکی دیگر از شاعران اروپایی بود که در سال‌های اول قرن بیستم توانست این حماسه را بسراید. بونار، شناخت کاملی درباره شاهنامه فردوسی داشت. او برای آفرینش حماسه شهریار ایرانی، فقط به این کتاب اکتفا نکرد و از منابع تاریخی دیگر مثل سفرنامه‌های شاردن و تاورنیه نیز استفاده کرد.

نتیجه‌گیری

فردوسی

یکی از مهم‌ترین آسیب‌های موجود در میان ایرانیان، نشناختن و نپرداختن به آثار اصیل ادبیات فارسی است. اغلب مردم از زیبایی و تاثیر مثبت آثار بزرگترین شاعران تاریخ ایران بی‌خبرند و برای همین کم‌تر به سراغ آن‌ها می‌روند.

اما خوب است که شما برای استفاده بیشتر از این سرمایه‌های فرهنگی و ادبی، در ابتدا از خودتان شروع کنید و با این آثار بیشتر مانوس شوید. پس از آن نیز این کتاب ها را به اطرافیان و دوستانتان هدیه دهید و آن‌ها را نیز با خود همراه کنید.

منابع: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00210862.2015.1023063

برچسب ها شاهنامه ,
محمد بازدید : 22 سه شنبه 22 فروردين 1402 زمان : 16:45

شما باید یک چک لیست نظافت خانه ایجاد کنید تا در زمان انجام کار به آن مراجعه کنید. این کار به شما کمک می کند هر بار که خانه ای را تمیز می کنید مطمئن باشید که به همه کارها رسیدگی کرده اید و چیزی از قلم نمی افتد. در این مقاله چک لیست تمیز کردن خانه را خدمت شما ارائه کرده ایم.

روال معمول نظافت خانه

تمام قسمت های خانه

  • گردگیری سطوح
  • گرفتن گرد و غبار رویه مبلمان
  • گردگیری قرنیزها، ریل های صندلی و پانل های درها
  • گردگیری پنکه های سقفی (در دسترس)
  • وکیوم فرش
  • تمیز کردن سرامیک و کاشی کف با جاروبرقی
  • تمیز کردن پرده ها، طاقچه های پنجره و طاقچه های قفل
  • گردگیری مبلمان
  • گرفتن گرد و غبار قاب عکس
  • گرفتن غبار لامپ و سایه لامپ
  • تمیز کردن آینه
  • خالی کردن زباله ها

سرویس های بهداشتی

  • گردگیری سطوح
  • گردگیری پرده ها، طاقچه های پنجره و طاقچه های قفل
  • غبارگیری از کابینت، پانل درها، و قرنیز
  • تمیز و ضد عفونی کردن سطوح
  • تمیز کردن جلوی کابینت
  • تمیز، ضد عفونی و براق کردن دوش و وان ها
  • تمیز و ضد عفونی کردن داخل و خارج توالت ها
  • تمیز و ضد عفونی کردن دستگیره های درب و کلید برق
  • نظافت لوازم برقی
  • تمیز کردن کف با جاروبرقی و دستمال مرطوب
  • خالی کردن زباله ها

آشپزخانه

  • گردگیری سطوح
  • گرفتن غبار پرده، طاقچه های پنجره و طاقچه های قفل
  • غبارگیری از نرده های صندلی، کابینت ها، پانل های در و قرنیزها
  • گردگیری بالای یخچال
  • تمیز و ضدعفونی کردن کانترها
  • تمیز کردن جلوی کابینت
  • تمیز و ضد عفونی کردن دستگیره های درب و کلید برق
  • تمیز و ضد عفونی کردن سینک
  • نظافت داخل و خارج مایکروویو
  • تمیز، ضدعفونی و براق کردن خارج از فر و بالای محدوده
  • تمیز، ضدعفونی و براق کردن خارج از ماشین ظرفشویی
  • تمیز، ضدعفونی و براق کردن نمای بیرونی یخچال
  • تمیز و ضد عفونی کردن میز آشپزخانه
  • تمیز کردن کف با جاروبرقی و دستمال مرطوب
  • خالی کردن زباله ها

اتاق خواب ها

  • گردگیری سطوح
  • غبارگیری از رویه مبلمان
  • گردگیری مبلمان
  • گردگیری قرنیزها، ریل های صندلی و پانل درها
  • غبارگیری پرده ها، طاقچه های پنجره و طاقچه های قفل
  • وکیوم یا شستن فرش
  • نظافت کف
  • تعویض ملحفه
  • خالی کردن زباله ها

نظافت کلی در بهار

نطافت منزل در بهار

در خانه تکانی بهار باید تمام موارد ذکر شده در بخش های قبلی را به خوبی انجام دهید. همچنین در کنار آن ها، بهتر است کارهای زیر را هم در نظر داشته باشید تا نتیجه بهتری از کار خود دریافت کنید:

  • پاک کردن قرنیزها و طاقچه های پنجره با دستمال مرطوب
  • پاک کردن پانل ها و چارچوب های درب با دستمال مرطوب
  • تمیز کردن مبلمان روکش شده با جاروبرقی
  • برداشتن تار عنکبوت ها از کنج سقف
  • نظافت بخش داخلی کمدهای آشپزخانه و حمام

شما می توانید این چک لیست را با آنچه که فکر می کنید باید به لیست شما اضافه شود مقایسه کرده و بهترین چک لیست نظافت منزل را برای خود آماده کنید.

محمد بازدید : 60 سه شنبه 28 دی 1400 زمان : 16:28

به گزارش تابناک به نقل از فرانس۲۴؛ مرکز مطالعات توسعه جهانی که آمریکایی است مدعی شد: آمار تلفات هند از بیماری کووید۱۹ بیش از ۱۰ برابر آماری است که دولت این کشور اعلام کرده است. دولت هند اعلام کرده آمار تلفات کرونایی این کشور ۴۱۵ هزار نفر است. اگر تحقیقات این موسسه آمریکایی نزدیک به حقیقت باشد، بزرگترین فاجعه انسانی هند پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۴۷ رقم خورده است.

این موسسه آمریکایی گفته آمارهای خود را از تجزیه و تحلیل میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا در هند به دست آورده است. براساس این آمارها تلفات کرونایی هند بین ۳/۴ تا ۴/۷ میلیون نفر است که یک فاجعه عظیم محسوب می‌شود.

آمریکا با ۶۰۹,۰۰۰ و برزیل با ۵۴۲,۰۰۰ در رده‌های اول و دوم تلفات کرونایی قرار دارند و هند سوم است. هند بارها آمارهای موسسات و نشریات مختلف از تعداد تلفات این کشور را محکوم کرده است. آخرین بار دولت هند گزارش مجله اکونومیست در مورد ۶ برابر بودن آمار واقعی تلفات کرونا در این کشور را نادرست خوانده بود.

برچسب ها کرونا , هند , اخبار تابناک ,
محمد بازدید : 57 سه شنبه 29 تير 1400 زمان : 15:20

تعداد صفحات : -1

درباره ما
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 88
  • بازدید کلی : 409056
  • آخرین نظرات
    کدهای اختصاصی